بررسی کمی فصل جدید لیگ بسکتبال/ حضور ۱۴ تیم، بیشتر یا کمتر؟

فدراسیون بسکتبال در حالی به زودی فراخوان حضور در لیگ برتر امسال را اعلام می‌کند که با وجود کرونا و به دلیل لغو لیگ دسته اول، احتمال دارد این فصل را به لحاظ کمی پُررنگ تر از قبل برگزار کند….

به گزارش خبرنگار مهر، فدراسیون بسکتبال معمولا فصل جدید هر دوره از مسابقات لیگ برتر را از نیمه دوم هر سال (آبان ماه یا آذرماه) آغاز می کند اما به خاطر پایان زودهنگام فصل گذشته مسابقات و رونق دادن دوباره به این رشته، اینگونه تصمیم گیری شده که استارت لیگ برتر ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ از شهریورماه زده شود.برای آغاز مسابقات در این زمان پیش بینی شده، فرصت یکی دو ماهه برای اعلام آمادگی تیم ها و نهایی شدن حضور آنها لازم است. بر همین اساس قرار است هفته آینده فراخوان حضور در فصل جدید لیگ برتر اعلام شود تا تیم های متقاضی نسبت به اعلام آمادگی رسمی خود اقدام لازم را انجام دهند.

اینکه رقابت های لیگ برتر امسال با چه تعداد تیم برگزار شود به درخواست های رسمی مطرح در بازه زمانی تعیین شده از طرف فدراسیون بستگی دارد و البته بررسی شرایط متقاضیان از حیث دارا بودن فاکتورهای لیگ برتری اما کرونا و تاثیراتی که بررسی رقابت های فصل گذشته بسکتبال داشت هم می تواند در نهایی شدن تعداد لیگ برتری های فصل جدید تعیین کننده باشد.

فصل ۹۹ – ۹۸ لیگ برتر بسکتبال با حضور ۱۴ تیم برگزار شد اما در آستانه آغاز پلی آف و به دلیل شیوع و گستردگی ویروس کرونا ناتمام ماند و در نهایت هم پرونده مسابقات بدون معرفی قهرمان و دیگر تیم های برتر مختومه اعلام شد.

این موضوع اعتراض مسئولان برخی تیم ها را به همراه داشت و تاکید بر اینکه در حق‌شان اجحاف شده است. بعید نیست این مسئله در تصمیم آنها برای حضور دوباره در لیگ برتر تاثیرگذار باشد. ازطرفی رقابت های لیگ دسته اول بسکتبال هم به دلیل مشابه به سرانجام نرسید در حالیکه طبق برنامه همیشگی قرار بود در مقابل سقوط دو تیم از لیگ برتر، دو تیم هم از لیگ دسته اول صعود کنند.

در این میان وضعیت تیم های نیروی زمینی و توفارقان آذرشهر به عنوان تیم های سقوط کرده از لیگ نیمه کاره گذشته مشخص است و اینکه اجازه حضور در لیگ برتر جدید را ندارند اما اینکه چه تیم هایی از لیگ دسته اول می توانند در دوره پیش روی لیگ برتر شرکت داشته باشند و اینکه در کل این فصل مسابقات با حضور چند تیم آغاز می شود، مشخص نیست.

رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه توضیحاتی ارائه داد و تاکید کرد احتمال دارد فصل پیش روی لیگ برتر را با تعداد تیم هایی بیشتر از لیگ قبل برگزار کنیم.

وی گفت: هیچ پیش فرضی در مورد تعداد تیم های شرکت کننده در لیگ امسال نداریم اما قاعدتا هر تعداد تیمی که متقاضی باشند و شرایط حضور را هم داشته باشند، در فهرست لیگ برتری ها قرار داده می شوند.

رئیس فدراسیون بسکتبال تصریح کرد: بعد از اعلام فراخوان و ثبت درخواست ها، شرایط تیم های متقاضی برای حضور در لیگ برتر بررسی می شود. تیم هایی که از حیث زیرساختی مانند سالن شرایط لازم را داشته باشند برای حضور در لیگ برتر پذیرش می شوند. البته نداشتن بدهی هم یکی از شروط است. برخی از تیم ها بابت فصل گذشته مسابقات همچنان به فدراسیون بدهکارند. این تیم ها ملزم به تسویه حساب هستند تا بتوانند مجدد در لیگ برتر شرکت داده شوند.

طباطبایی خاطرنشان کرد: در طرح درخواست تیم ها و موافقت با آن – به شرط برخورداری از شرایط لازم – محدودیتی اعمال نمی کنیم، یکی از دلایل این مسئله رقابت های لیگ دسته اول است. فدراسیون به خاطر کرونا این مسابقات را برگزار نکرد در حالیکه خیلی ها به قصد کسب مجوز از این رقابت ها برای ورود به لیگ برتر، سرمایه گذاری خوبی روی تیم‌شان انجام داده بودند اما نتوانستند نتیجه لازم را از آن بگیرند. این تیم ها در صورت داشتن استانداردهای لازم می توانند متقاضی حضور در لیگ برتر شوند.

وی در همین رابطه و در واکنش به اینکه «طبق برنامه همیشگی قرار بود در پایان فصل گذشته مسابقات، دو تیم از لیگ برتر به لیگ دسته سقوط کرده و دو تیم برتر این رقابت ها هم مجوز لیگ برتر بگیرند در حالیکه تیم های برتر لیگ دسته اول مشخص نشدند. با این اوصاف سقوط دو تیم از لیگ برتر همچنان به قوت خود باقی است؟»، گفت: نیروی زمینی و توفارقان دو تیمی بودند که در پایان مرحله مقدماتی لیگ برتر به لیگ دسته اول سقوط کردند. سقوط این تیم اجرایی می شود و آنها نمی توانند در لیگ امسال شرکت داشته باشند اما تیم های مدعی لیگ دسته اول که از استانداردهای لازم برخوردار باشند می توانند برای لیگ برتر طرح درخواست داشته باشند.

«با این اوصاف احتمالا لیگ ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ با چه تعداد تیم برگزار می شود؟ احتمال دارد تعداد شرکت کنندگان از ۱۴ تیم فصل گذشته بیشتر شود؟»، رئیس فدراسیون بسکتبال در پاسخ به این پرسش پایانی خبرنگار مهر گفت: هیچ احتمالی دور از ذهن نیست چون به شرط ارائه درخواست و دارا بودن شرایط لازم، هیچ محدودیتی در پذیرش تیم ها نداریم. ممکن است لیگ امسال را با همان ۱۴ تیم سال قبل آغاز کنیم، شاید هم تعداد شرکت کنندگان کمتر یا بیشتر از این تعداد شود.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.