بسمه تعالی
انجمن هواداران بسکتبال گرگان
این کانون اهم وظایف ، اقدامات ، مشکلات و هر آنچه که توانایی انجام آن را داریم، بصورت خلاصه بحضورتان ایفاد می گردد:
جذب هوادار، فرهنگ سازی، نظم در ورزشگاه ها، انجام کارهای فرهنگی و … از جمله وظایفی است که برای کانون هواداران مشخص شده است. گاها” مشاهده میگردد افرادی ، بحث نظم و فرهنگ سازی را به حاشیه برده و جذب تماشاگر و تهیج آن را با ابزارهای مختلف برجسته نموده اند.هر چند که محیط های ورزشی جایی برای ایجاد و تخلیه هیجان به شمار می رود اما این هیجانات نباید تحت تاثیر جهت دهی های خاص از هواداران ، تماشاگرنما بسازد؛ تماشاگرانی که با سردادن شعارهای انحرافی و قومی مسیر مسابقه را از بعد ورزشی خارج کرده و به تهدید قومی و امنیتی کلان تبدیل می کنند.
یکی از مهم ترین وظیفه ما جذب و تهیج کردن هوادار برای تشویق تیم محبوب مان توسط لیدرها است؛ لیدرهایی که در سکوها گفتارورفتار انبوه تماشاگران را جهت دهی و هیجان را به تیم تزریق می کنند.
جذب وافزايش هواداران، توسعه فرهنگ هواداري، نظم و انضباط در سالن، انجام كارهاي فرهنگي، سازماندهي وايجاد تسهيلات وامكانات لازم براي هواداران، برقراري ارتباط خوب وتعامل وهماهنگي از تمامي اركان مديريتي باشگاه ، حمايت وهمكاري و… تخصص ما است.
واگذاري مسووليتها بايد بر عهدهي مردم باشد تا ، جذب و افزايش هواداران، توسعهي فرهنگ هواداري، نظم و انضباط در ورزشگاههاي ورزشي، انجام امور فرهنگي، سازماندهي و ايجاد تسهيلات و امكانات لازم براي هواداران، برقراري ارتباط خوب و تعامل و هماهنگي از تمامي اركان مديريتي باشگاه، حمايت و همكاري از تيم شهرداری توسط كانون هواداران قابل انجام است.
جذب هوادار، فرهنگ سازي، نظم در ورزشگاه ها، انجام کارهاي فرهنگي و … از جمله وظايف اصلی براي کانون هواداران مشخص شده است. با وجود وظايف پرتعداد کانون واکاوي اتفاقات شکل گرفته سکوها در سه سال اخیر نشان از آن دارد که اين کانون با وجود پذيريش اين اساسنامه، بحث نظم و فرهنگ سازي را به بهترین شکل ممکن با دست های خالی انجام و وظیفه خود را نسبت به تیم و شهر گرگان انجام داده است.
پر کردن اوقات فراغت هواداران و ایجاد یک محیط سالم و با نشاط ورزشی در دنیای اینترنت.
اعتلای آگاهی های عمومی و تخصصی در زمینه های مختلف ورزش بسکتبال و شکوفایی استعدادها و روحیه همبستگی
ایجاد اتحاد در میان هواداران و جهت دهی آنان در دریای عظیم اخبار و اطلاعات.
ایجاد بزرگ ترین تالار گفتگوی اینترنتی تخصصی بسکتبال در شهر گرگان
انتخاب هوادار نمونه شاخص های وفاداری، فرهنگسازی، جوانمردی و خلاقیت به عنوان شاخص های اصلی ، با توجه به سخت بودن مسیر اما همه این ها براحتی قابل اجراء است.
امروز در همه جا ، حمایت¬ های مالی به خصوص حمایت¬ های مالی ورزشی بخش مهمی از فعالیت¬ های بازاریابی را تشکیل می¬ دهند. در ایران هم حمایت¬ های مالی ورزشی روند روبه رشدی را به خصوص در ورزش طی می¬ کند. از این رو، مدیران باشگاه¬ ها باید از فعالیت¬ های بازاریابی اطلاعات کاملی کسب کنند تا بتوانند تصمیمات مهمی از جمله تخصیص منابع برای حمایت¬ های مالی ورزشی اتخاذ کنند.
حمایت¬ های مالی ورزشی باعث ارتقای تصویر باشگاه، افزایش قصد خرید، علاقه به باشگاه و وفاداری هواداران به حامی مالی می¬ شود ولی تأثیر زیادی بر آگاهی از نام ونشان تجاری ندارد. باشگاه¬ شهرداری باید در نظر داشته باشد که مراحل بلوغ هواداران یک فرایند زمان بر است و به حمایت مداوم و طولانی نیاز دارد تا در نهایت بتوانند به اهداف بازاریابی خود که همانا بازگشت سرمایهو شاد کردن دل صدها هزار مردم شهر و منطقه است، نائل شوند.
طرفداران بسکتبال در گرگان ، نقش فوق العاده مهمی در موفقیت و محبوبیت تیم و سرمایه گذاری در ورزش به طورعمومی دارند و در این راستا آنها آگاهی کمی ا ز فرآیند حقوقی مهم در بردارنده این نوع مسائل دارندکه مستقیما تاثیر گذار بر خودشان می باشد. وقتی تیم نایب قهرمان می شود، مسئولین و بازیکنان در اولین گام از طرفدارانشان تشکر می نمایند. بازیکنان و مسئولین همه تاکید دارند که طرفدارانشان آنها را در راستای اهدافشان انگیزه مندکرده اند و در این بین حتی نقش اقتصادی هواداران واقعا غیر قابل انکار می باشد، زمانی که آنها بلیط های بازی را می خرند، بازی راا ز تلویزیون تماشا می کنند و پول و وقت خود را صرف تیم محبوب شان می کنند و … و بیشترا ز این، آنها همیشه تیم شان را در تمامی فراز و نشیب ها همراهی می کنند و حتی در مورد تاکتیک های مورد استفاده تیم شان بحث و گفتگو می کنند. بنابراین نقش کلیدی هواداران مشخص می باشد. وقتی تیمی یا ورزشکاری در عرصه محبوبیت قرار گرفت، سرمایه داران و سودجویان سعی می کنند با استفاده از این هویت محبوبیتی آنها و احساس و شدت علاقه ی طرفداران به طرق متفاوت به نفع خویش بهره برداری و درآمد زایی نمایند. به عنوان مثال از طریق فروش کالاهای خود مثلا، شامل: لباس، کلاه، جا کلیدی، لیوان قهوه، پوستر،… با برچسب آرم تیم محبوب یا تصویر بازیکن محبوب طرفداران بر روی آنها و متعاقبا تمایل طرفداران هم به خرید این ا قلام بسیار زیاد است. حال ممکن ا ست که این سرمایه داران، مجوز قانونی برای حق استفاده عمومی از این هویت محبوبیتی به این طرق برای فروش کالاهایشان داشته باشند و یا نه. هواداران هم که آگاهی درستی از این مسائل به هنگام خرید این اقلام ندارند، این انجمن آمادگی کامل خود را در تهیه و فروش ملزومات باشگاهی مخصوص هواداران متعصب که علاوه بر منفعت مالی،افکار و اندیشه های فرهنگی باشگاه شهرداری که با پول مردم اداره میشود ، خواهد داشت.
حتی بحث در مورد بازی ها بسکتبال اینترنتی، انجام مسابقات محلات ، یکی دیگر از توانایی های مجموعه تشکیلاتی این انجمن است که متاسفانه کمترین استفاده را باشگاه از این بازوی خود برده است و به گمان خیلی ها شاید که ….
در همه جای دنیا هواداران بسکتبال به عنوان یک ظرفیت و پتانسیل شناخته می شوند و اعتقاد بر این است که یار ششم تیم ها هستند؛ دلیل چنین مسئله ای هم این است که هوادارن قدرت پشتیبانی، انگیزگی و حمایت دارند و می توانند به عنوان موتور محرکه تیم عمل کنند و بازیکنان با کمک آنها قدرتمندتر ظاهر شوند.
بسیاری از تیم ها در ایران در فرهنگ هواداری مشکل دارند و تیم های زیادی هم این مشکل را حل کرده اند. ما از جمله تیم هایی هستیم که علی رغم داشتن فرهنگ قرآنی و مذهبی و فرهنگ اصیل گرگانی در بعضی از جاها هنوز دچار مشکل هستیم و شاید لازم است به طور جدی روی این موضوع کار کنیم.
نقش بی بدیل و موثر باشگاه ها در فرهنگ سازی ، سازماندهی بین هوادارن و لیدرها می تواند در جهت دهی تشویق ها و نحوه تشویق تیم ها بسیار تاثیر گذار باشد و بسیاری از مشکلات موجود را مرتفع نماید.
یادمان باشد که هوادار دو جایگاه دارد:
گاهی هوادار در نقش حامی مالی باشگاه است و به سبب تعصبی که روی باشگاه دارد حمایت مالی بعمل می آورد. اما گاهی هوادار بعنوان مشوق یک تیم در ورزشگاه حضور می یابد و ممکن است با یک حرکت ناشایست و اشتباه در محل برگزاری مسابقه، باعث آسیب رسیدن به باشگاه شده و تیم محبوب خود را با جریمه های سنگین مالی مواجه کند. دراین بخش نقش لیدرها بسیار تعیین کننده است. باشگاهها بایستی با ارتباطات قویتری که از طریق سایت هایشان، نشست ها، کارهای فرهنگی و توجیهی و در کنار آن با استفاده از لیدرها، فرهنگ سازی هوادار واقعی را برای مردم جا بیندازند. این طبیعی است که هوادار با باخت تیم مورد علاقه اش غمگین و با پیروزی آن خوشحال شود، اما افراد باید قدرت مهار احساسات خود را داشته باشند.
به هر دلیلی چرا باشگاه وظیفه میزبانی از هواداران خود را به جا نمیآورد و حتی امنیت و آسایش را برای آنها فراهم نمیکند. بلیت فروشی ، صف های طولانی ، سرویس های بهداشتی به تعداد هر 600 نفر یک توالت !!!!!! در سالن است .آب آشامیدنی بهداشتی نداریم ، مسئول واحد، سالن ندارد، باید بترسیم از روزی که خدای نکرده زلزله یا آتش سوزی بیاید و تمام درب ها قفل زده و فقط یک درب باز است…
اگر هوادار دارای شرایط عادی و بهنجار باشد، زمانی در شرایطی قرار میگیرد که در آن بازرسی بدنی و ادبیات صحبت کردن به شیوهای نامناسب وجود دارد، در این شرایط به شأن و شخصیت او توهین شده و فرد حق دارد که از خود رفتار بهنجار بروز ندهد.
تصور کنید شرایطی را که نیازهای اولیه شخص در آن رفع نمیشود، جایگاه نشستن وضعیت خوبی ندارد و همچنین خستگی هوادار را هم باید به این موارد افزود؛ در این صورت میبینیم که رفتار خشونت آمیز افراد کاملاً طبیعی است و هوادار باید اعتراض خود را به این شرایط به طریقی نشان دهد.
محیطی که به صورت کاملاً مردانه در میآید ناخودآگاه به سمت یک محیط فاقد آداب سوق پیدا میکند، اما اگر در یک محیط بانویی حضور داشته باشد، افراد سعی میکنند شأن محیط را رعایت کنند.
شما بهتر از ما میدانید که نهادها دربعضی مسابقات حساس شهرداری وارد میشوند، در آن دخالت میکنند و سپس خارج میشوند آنها به ورزش به دنبال مکانی امن برای نمایش و تقویت خودشان نگاه میکنند و زمانی که این شرایط ادامه یابد اتفاقی عجیب در آن رخ میدهند؛ همانند این مسئله که بانوان میتوانند در دیگر سالنهای ورزشی وارد شوند و تنها در سالن گرگان این اجازه را ندارند.
لیدرها نقش و کارکرد خودشان را به درستی انجام میدهند، گاهی شاهد هستیم که مردم عصبانی را آرام میکنند. اینکه همه هیجان و رفتار و شعارهای هواداران به سمت یا به نفع چه کسی باشد در دست لیدر قرار دارد. خاستگاه اجتماعی در تیمها کاملاً مشخص است و آنها سیاستهای باشگاه را گاهی میتوانند تغییر یا شکل دهند.
شعارها از لحاظ موسیقی بر وزن یا قالب یا به عبارتی در وزن یک سرود هستند. این شعارها حدود چندین سال است که تغییر نکرده و ثابت است. قدیمی بودن شعارها نشان از تهی بودن و عدم متخصص فرهنگی در این نهاد است، کاری که باید انجام شود مسئولیتهای اجتماعی است که به اشتباه و غلط از آن به کار فرهنگی تعبیر میشود، در حالی که باید کارهای اجتماعی انجام شود. در باشگاهها متخصص اجتماعی و فرهنگی وجود ندارد. اما این انجمن هواداران در طول 5 سال کلی شعارهای جدید تهیه نمود که با کپی برداری از آن شاهد مورد استفاده قرار گرفتن در سایر شهرستانها حتی در فوتبال و والیبال هستیم.
در حال حاضر در کشورهای دیگر مشاهده میشود که باشگاههای ورزشی برای هواداران خود که به دفعات مکرر به ورزشگاه میآیند شناسنامه هواداری تهیه میکنند و در صورتی که هوادار رفتار معقول از خود نشان دهد میتواند صندلیهای جلو را برای خود تصاحب کند. در این کشورها کافی است که رفتار غیرمنطقی و نامعقول از خود نشان دهد در این صورت صندلی ردیف جلو خود را از دست خواهد داد و ماهها از تماشای مسابقه در ورزشگاه محروم میشود. در ورزشگاههای ما چنین سازو کاری مشاهده نمیشود چرا که ما دارای یک حیات تودهای هستیم. تا زمانی که برای هواداران سابقهای ثبت نشود آنها ناشناس باقی بمانند، نمیتوان از آنها انتظار رفتار بهنجار داشت. البته ما مقدمات تهیه و خرید الکترونیکی بلیط کل مسابقات و ثبت مشخصات شناسائی هواداران تیم محبوب مان شهرداری گرگان را انجام داده ایم.
همچنین ما میدانیم که این تماشاگر در شهر و استان ماست و دارای شرایط اقتصادی، خانوادگی، فردی و اجتماعی خاص و مشکلات مربوط به آن است که همه اینها باعث مشاهده فردی است که خود را دارای یک توان و ظرفیتی میداند که میتواند دیگر باشد، نمیتوانیم با تحقیر کردن و برچسب زدن به کنشگر اجتماعی انتظار رفتار اجتماعی و منطقی و معقول داشته باشیم در حالی که خودمان باعث ایجاد این شرایط هستیم.
در پایان طبق عهدی که با مردم شریف گرگان زمین بسته ایم
نام ها برایمان فرقی نمی کند و خط قرمز ما بسکتبال هست و گرگان
ارادتمند شما / حسین شایان پناه
انجمن هواداران بسکتبال گرگان